Ahad, 4 Oktober 2009

Episod 2

Intan sedang menikmati makanan yang ditempahnya. Namun suapannya yang lambat dan sesekali menjengah keluar menimbulkan tanda tanya kepada Wani.
"Hang nie dari tadi dok usha luar, awatnye? Hang ada janji ka dengan mapley?"
"Isk, mana ada. Aku tengok luar nk tengok hujan turun tak. Basah baju aku jemur nanti."
"Cik Intan sayang oii, matahari terik cenggini pun hang nak check hujan atau tak, erm nampak sangat lah hang nie dok berangan.."
Intan hanya menggelengkan kepala sambil tersenyum. Dia terus menikmati makanan tanpa menghiraukan kata-kata Wani.
'Di atas nama cinta, pada yang selayaknya ku nafikan yang fana, rela aku pendamkan, impian yang tersimpan...'
Lagu atas nama cinta berkumandang di handphonenya. Intan menoleh sekilas ke arah nama pemanggil dan membiarkan sahaja handphonenye menyanyi. Wani membuat kening tanda tanya dengan sikap Intan.
"Hang nie sebenarnya ada janji dengan orang kn? Hang tak usahlah berlakon dengan  aku.Aku kenal sangat hang nie"
Intan masih meneruskan suapannya. Wani mengambil handphone Intan dan melihat nama pemanggil tadi. Intan membiarkan.
"Hang nak jumpa mamat nie ka? Sejak bila hang wat lagu nie? Hang tak abaq kat aku na.."
Nada Wani sudah bertukar irama. Nampaknya Intan perlu menjelaskan sesuatu sebelum kena tinggal sendiri di Food Court.
"Mana ada. aku tak jumpa dia lagi a sayang. Nie aku depan hang kan. Mana da cek jumpa dia. Dahlah, nanti pas makan aku citer. Toksahlah tarik muka empatbelas hang tue. Cepat habiskan makan tue"
Wani mencebik Intan namun segera menyambung suapannya.
Selepas membayar bil, mereka segera keluar dari Restoran Sri Alam itu.
Di muka pintu mereka hampir-hampir berlanggar dengan seorang pemuda yang agak tergesa-gesa masuk ke dalam restoran tersebut.
Intan memandang wani dan sebaliknya sebelum bahu diangkat dan langkah kaki diteruskan.
"Gaya dah smart, tapi kelam kabut. Nie mesti ada janji dengan awek. Tue sebab kita yang  besar nie dia tak nampak"
"Kita yang besar nie??"
Intan tergelak mendengar ayat Wani dan segera menjauhkan diri dari wani sebelum ketam batu hinggap di pinggangnya.
Mereka segera menuju ke kereta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan