Ahad, 30 September 2012

Buatmu mujahidah remaja

assalammualaikum...

Lewat alam maya ini, ku jelajahi satu persatu blog dan seringkali aku terjumpa tulisan, bingkisan dan mahupun coretan ilham dan rasa daripada  mereka yang masih muda dariku. Lalu aku seringkali terkenang saat aku masih seperti kalian.

Saat dan ketika aku masih di medan juang mencari ilmu untuk bekalan hidup. Dan kini aku sedang menjalani amalinya setelah bertahun ku raih ilmu dengan izinNya..

Adik-adikku sayang,

Ketahuilah cabaran yang lebih besar menunggu kalian di hadapan untuk terus beristiqamah pada jalan dakwah. Akan ada saatnya kalian merasa lelah dan penat. Malah adakalanya kalian sendirian. Tetap teguhkanlah langkah kalian. Persekitaran baru yang kalian perlu harungi bukan lagi seperti di zaman belajar di mana kalian masih bisa memilih untuk teman- teman kalian.Persekitaran baru ini kalian akan bertemu pelbagai ragam dan karenah orang, maka pergunakanlah sebaiknya segala ilmu yang pernah kalian timba...

Bila hati goyah, ingatlah akan firman ALLAH,


..Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah). (Al-Baqarah:214)


"..Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." (Al-Ankabut:2-3)

"..Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami); dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu." (Muhammad:31)

"..Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." (At-Taghaabun:11)


Adik-adikku dan sahabat sekalian,

Medan mujahadah ini perlukan kekuatan emosi melebihi kekuatan fizikal. Mlah aku sendiri masih bertatih menguatkan emosi berdepan dugaan dan cabaran. Adakala rasa sedih yang hadir menyebabkan aku terfikir betapa indahnya dunia pelajaran kerana setidak-tidaknya persekitaran kita masih selamat. Namun sampai bila kita harus berada di kepompong sendiri tanpa keluar kerana di situlah kita dapat menilai akan kemampuan diri...

Jangan takut untuk melangkah ke hadapan dengan bingkisan ku ini. Aku cuma mahu kalian tahu akan besarnya dugaan masa depan. Andai langkah kalian dipermudahkan, bersyukurlah kerana ALLAH menjaga kalian. Pada yang rasa sukar mahupun terbeban,

ingatlah Firman ALLAH:

"..Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah:286


Adik-adikku sayang,

Akhir kata, moga kita dapat berdepan setiap dugaan yang ALLAH timpakan.. Moga kita dapat menjadi hamba yang terbaik kepadaNYA. Moga ALLAH sentiasa meneguhkan menetapkan hati kita hanya pada ALLAH yang satu...


.Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar." (Al- Baqarah:153)

"..Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah:45)

"..Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al- Baqarah:155)

"..Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." (Al-Imran:200)


Ya ALLAH, kurniakanlah kami kesabaran yang tinggi dan cekalkan lah hati kami dalam berdepan dugaanMu... Kami hanya hamba yang lemah dan zalim terhadap diri sendiri..


"..Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar". (At-Taubah:129)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan