Selasa, 25 September 2012

Cara penjagaan kereta...

Assalammualaikum...



Hari ini, godek2 buku manual kereta sebab nak tengok cara penjagaan mengikut buku..
Memandangkan saya baru sahaja membasuh sendiri pada Sabtu lepas, saya terus pergi ke bahagian penjagaan kenderaan.

Mencuci
  •    letakkkan kenderaan jauh drpd pancaran terus matahari di kawasan banyak udara. Matikan enjin.
Jauh drpd pancaran terus matahari?? erk, kat umah flat nie mana nak cari tempat camtue... Rasanya hari2 kereta tue kena pancaran terus matahari.... Lagi2 masa saya basuh tue, sampai kepala saya sekali weng maw pengsan sebab panas.... So, any idea why xleh kena direct pada matahari???erm.....
  •      Gunakan air bertekanan pada bahagian bawah kenderaan.
  •        bilas bersih

  •         keringkan...
  •           n etc....
Then, tengok bab mengelakkan karat...

Eh, dia tak bagitahu pun boleh gunakan anti-rust....  Wah, camne saya nak gunakan anti-rust untuk bahagian tayar depan tue... Leh guna ke x?? series, i'm zero in car.. Sebab tue memang buka manual.. Check sana sini tanye orang... Buat muka tak malu kena kutuk... haha..

Nota: Moga Jonet saya tak menyusahkan saya...  hehe.. seperti mana Jemah saya.... Jemah, duk baik2 yea dengan mak n ayah... Nanti kalau saya balik kampung, kita jumpa.. Saya tak lupa awak lah Jemah... ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan